Bienvenidos en el país del Evo Morales! - Reisverslag uit Santa Cruz, Bolivia van erikrikken - WaarBenJij.nu Bienvenidos en el país del Evo Morales! - Reisverslag uit Santa Cruz, Bolivia van erikrikken - WaarBenJij.nu

Bienvenidos en el país del Evo Morales!

Door: Webmaster

04 November 2006 | Bolivia, Santa Cruz

Hola amigos, amigas y familia!

Hier weer een bericht vanuit ZA (Bolivia, Santa Cruz!). Ben nu in totaal 6 weken onderweg en heb dus nog maar een maand te gaan in dit super continent...

Ik heb wederom veel meegemaakt, gezien, gefeest, geleerd en vooral veel genoten. Ik zal proberen zo beknopt mogelijk alles te beschrijven..... (niet gelukt! lo siento! maar ook de foto´s geven een goede indruk voor de mensen die niet willen lezen!)

1.Copacobana
Vanuit Cusco zijn we met de bus vertrokken naar Bolivia, om allereerst het Titicacameer te bekijken. Dit is het hoogstliggende meer in de wereld (3500M). In dit kleine stadje was niet heel veel te zien, maar het meer was zeker de moeite waard. Wat geleerd?: Neem altijd extra geld mee als je reist, waren namelijk geen pinautomaten. Moesten we met in totaal 30 Bolivianos (3 euro) eten. Gelukkig is Bolivia het goedkoopste land in ZA en zodoende konden we met dit geld zelfs een ´goed´ 3 gangen diner versieren. Zo goedkoop is het dus in Bolivia! Na 2 dagen op naar de hoogst gelegen hoofdstad (3600M) in de wereld, La Paz!

2.La Paz
Hier hebben we een dikke week vertoeft. We verbleven in een hotel met bijna alleen maar Israeli.. El Lobo! In ZA zijn ontzettend veel (te veel;)) Israeli. Al deze mensen hebben net 2 of 3 jaar in het leger gezeten en gaan daarna allemaal in ZA rondreizen. In het hotel werd ik zelfs vaak in het Herbreeuws aangesproken, kan je lachen.

Vrouwen worstelen:
Zijn naar een mooie www wrestling wedstrijd gegaan, waar alleen maar Bolivianen waren. Moesten voor de veiligheid vooraan zitten! Super lachen, je moet je voorstellen een heel erg slecht toneelspel met vrouwen die elkaar in elkaar slaan. Mooi vermaak voor op een brakke zondag middag!

Valle de la Luna:
Maanlandschap, door de wind en water erosie is er een landschap ontstaan wat op een maanlanschap moet lijken....

Death road:
Bolivian´s most dangerous road! Op deze weg zijn al heel veel mensen het ravijn in gereden. Ongeveer een 10 doden per jaar zijn er hier te betreuren. En wat doen de toeristen dan, idd downhill met de bike voor een goede adrenaline kick!
Van La Paz naar Corroico, van 4600 meter afdalen naar 1700 meter en dat in minder dan 70 km. Goed down hill dus!! Heel vet!

San Pedro gevangenis:
Als laatste zijn we in La Paz de meest bizarre gevangenis in de wereld gaan bezoeken. In Nederland heb ik het boek Marching Powder gelezen dat het leven in deze gevangenis beschrijft. Heel erg indrukkwekkend om daar binnen te komen. Ook heel veel mazzel, aangezien toeristen niet binnenkomen. Er wonen in deze gevangenis ook kinderen en vrouwen die bij hun vader willen zijn. Er zijn tevens restaurants, cocaine laboratoria, dvd spelers. Mensen moeten daar hun cel kopen voor minimaal 200 Bolivanos tot max 350 dollar. Allemaal heel extreem. Ook erg om te zien dat zoveel mensen totaal onder de drugs zitten daar.

Na een dikke week was het tijd om de jungle in te duiken. Vliegtuig gepakt, op weg naar het vliegveld nog even een ongeluk met de taxi meepakken, op een verkkerd vliegveld gedropt worden en dan op een half uur voor vertrek zitten. Kwamen uiteindelijk 15 minuten voor geplande vertrektijd op het vliegveld, met stress.. Voor niks, vliegtuig vertrok pas een 1,5 later!

3.Rurrenabaque
In het noorden van Bolivia, hier een week geweest en twee tours gemaakt! Pampas en Jungle tour! Heel erg heet en een luchtvochtigheid dat je de hele tijd aan het zweten bent. Heel veel dieren en natuur gezien, krokodillen, dolfijnen, vogels en slangen (onze gids even een dikke cobra vangen! Bang zijn ze allerminst hier).
De laatste dag daar quads gehuurd. Rijd Enrique net bij een politie bureau de verkeerde kant een weg in. Mocht ik met meneer agent mee naar het bureau. Kreeg ik even verkeersles en daarna was meneer agent wel bereid om voor 100 Bolivianos voor deze keer door te vingers te kijken, zo gaan die omkooppraktijken hier dus!

4.Santa Cruz
Nu in Santa Cruz. We zijn hier om een vriend van mij uit Wageningen te bezoeken (Frederik). Vliegtuig vanuit La Paz gepakt met alleen maar 6 personen, heel erg klein vliegtuigje dus.... Ook goede adrenaline kick!
De rijkste stad van Bolivia, merk je ook meteen aan hoe de stad eruitziet! Heel wat luxe en nette schone stad voor Boliviaanse begrippen.

Het plan is nu om aankomende maandag naar Sucre en tevens Salar de Uyuni te gaan (zie de landkaart). Vanuit daar gaat de reis voort naar het land van onze geleifde Maxima en de tango... Argentinaaaaa!!! Heel veel zin in!

Het gaat jullie goed! Succes met alles! Ik hou jullie op de hoogte!

Abrazos Enrique

• 04 November 2006 - 16:43

Diamieke:

Wauw... wat een avonturen!!!Vooral dat vrouwen worstelen. Tjonge tjonge wat maak jij een hoop mee.
    Leuk ga zo door.

• 04 November 2006 - 17:22

Sjeep:

Hee rikken en Marijn, hele vette verhalen allemaal!! Maak ze maar lekker dol daaro in ZA!!
    Greetz sjeep

• 04 November 2006 - 18:35

Jeroen:

Hey bello, goed om je avonturen te lezen. ook de foto's waren kek. Had graag met jullie meegedaan op death road..hehe. Geniet lekker en greetz aan marijn, ciao

• 05 November 2006 - 11:23

Caroline:

Gaaf man! Zit net de fotos met Maarten te kijken en herkennen heel veel, vooral de start over de 'World's most dangerous road' vet he ;)!
    Geniet er nog maar even goed van! Ciao, X Caroline

• 05 November 2006 - 11:58

Roog:

He Rikken, vette shit dit allemaal! Death road lijkt me een mooie fietstocht, hadden we met het fietscafe moeten doen, was lachen geweest! Je hebt trouwens echt een brute afstudeerborrel gemist, was echt jammer dat je er niet bij was, maar ik heb al weer gezien dat je je prima vermaakt. Heel veel groetjes en nog super veel plezier, Roog

• 05 November 2006 - 12:59

Bram:

ricci,

briljant!Leuke fotoo's, mooie verhalen, erg leuk!

tot gauw,

ciao van Bram

• 05 November 2006 - 22:24

Mahid:

Goede shit Rikken, het is allemaal een groot feest tenminste El Lobo is dan minder al zeg ik zelf... Gevangenis is ook leuk, na de research lijkt me wel zo netjes om er dan ook maar een menu mee te pakken. P.s Steve irwin is harstikke dood, gestoken door een vis. Greets aan Rinus...

• 06 November 2006 - 11:33

Niek:

Ik ben blij om te horen dat jullie zo'n supertijd hebben daar... Je schrijft wel een leuk reisverslag Rikken, misschien moet je maar schrijver worden (heb je dat nederlands toch van Willemien meegekregen he)

Verder heb ik mijn ticket binnen voor New Zealand en vertrek ik 20januari..

Hier over hoor je nog wel meer.

Doe de groeten aan Marinos en nog heel veel plezier

Groetjes Niek

• 06 November 2006 - 12:12

Guus Vullings:

Heey Kerel,

Jij amuseert je prima zie ik.. Het ga je goed en ik spreek je laters

• 06 November 2006 - 14:20

Eva:

Ziet er gevaarlijk uit die vrouwen!
    Wat gaat de tijd snel he..
    Veel plezier

• 06 November 2006 - 16:48

TT:

Rikken, ben je in training voor sinterklaas? Holyfuckers die baard man, staat je goed. Vette pica's en mooie verhalen. We hebben je gemist afgelopen vrijdag. Het was echt een briljante borrel. Hasta pronto tio.
    Saludos TT

• 07 November 2006 - 12:38

Vermeer:

Gasten die foto's zien er goed uit, coole shit! (ja ben idd te lui om je 'beknopte verhalen' te lezen Rikken..) Grtz aan Rinus x uit Leiden en ik zeg tot op je verjaardag in Bemmerly

• 07 November 2006 - 17:07

KoenvK:

Strakke verhalen & foto's Erik....lijkt me super daar. Dat je nog weg kwam bij die gevangenis met die ontzettende baard van je!!...veel fun in Argentina, grtzz uit Arnhem

• 15 November 2006 - 20:27

Emma:

Hiiiiiyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

• 16 November 2006 - 13:44

Pepijn En Mirella:

He hallo daar,
    Neem aan dat het gelukt is met de auto. Onze keuze voor Antofagasta was ook goed!!! We hebben lekker aan het strand gelegen!!:-)
    Bedankt voor de gezelligheid en veel plezier verder!
    Groetjes Pep&Rel